Zdrowa dieta – podstawowe zasady odżywiania

0
172

Czym właściwie jest zdrowe odżywianie i na czym polega zbilansowana dieta? Jakimi zasadami powinniśmy się kierować przy dobieraniu produktów do swojej diety? Na takie pytania odpowiedzi szuka większość osób chcących wprowadzić zdrowe nawyki w swoim życiu. Początki nigdy nie są łatwe, dlatego podpowiadamy!

Zbilansowana dieta, czyli właściwie proporcje składników odżywczych

Niezależnie od tego, czy chcemy schudnąć, przytyć, czy utrzymać wagę, powinniśmy stosować zrównoważoną dietę, czyli taką, która dostarcza nam wszystkie potrzebne składniki odżywcze. Najważniejszymi z nich są białka, węglowodany i tłuszcza oraz składniki mineralne i witaminy, które występują w organizmie w mniejszych porcjach. Idealne proporcje poszczególnych składników odżywczych są podane przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), jednak w wielu przypadkach możemy je delikatnie modyfikować, aby dieta była bardziej wpasowana w indywidualne preferencje. I tak kalorie w diecie powinny pochodzić w 15-25% z białka, 45-65% z węglowodanów oraz 20-25% z tłuszczy. Są to oczywiście jedynie widełki, które mają być ogólnym wyznacznikiem dla osób, które starają się dbać o swoje odżywianie. Osoby, podążające za takimi wskazówkami, będą w stanie zbilansować swoją dietę, chociażby na podstawie popularnej piramidy zdrowego żywienia. Często jednak utrzymanie takiej diety z wielu powodów nie jest takie łatwe. W takiej sytuacji rozwiązaniem może być np. dieta pudełkowa, którą oferują firmy cateringowe. Decydując się na skorzystanie z usług cateringu dietetycznego „uwalniamy się” od konieczności gotowania i robienia zakupów. Zamiast tego otrzymujemy gotowe dania, które możemy spożyć o dowolnej porze dnia.

Ile posiłków dziennie spożywać?

Zdrowa dieta

Zdrowa dieta to jednak nie tylko rozdzielenie na składniki odżywcze. Z wielu punktów widzenia bardzo istotna jest także liczba posiłków. Jednakże, wbrew wielu mitom, liczba posiłków nie jest tak istotna. Najważniejszym wyznacznikiem jest ogólna liczba kalorii i rozdzielenie makroskładników. Niektórzy, jak np. sportowcy, kobiety w ciąży i pracownicy fizyczni mogą potrzebować większej liczby posiłków jak np. 6-7. Jeżeli jednak prowadzimy znacznie mniej aktywny tryb życia, czasem wystarczające będzie spożywanie tylko 3 posiłków. Jednakże, specjaliści z reguły rekomendują spożywanie 4-5 posiłków, ponieważ jest to liczba, która pozwala na uniknięcie dodatkowego podjadania i ataków głodu.  Taki system sprzyja także efektywnemu wykorzystaniu energii i składników odżywczych. Catering dietetyczny Wrocław jest dostępny w szerokiej ofercie, a klienci mogą wybrać nie tylko rodzaj diety, ale również liczbę posiłków. Dzięki temu dietę pudełkową możemy dopasować do swoich potrzeb.

Godziny posiłków – czy mają znaczenie?

Jeżeli liczba posiłków nie jest tak istotna, to czy godziny, kiedy je spożywamy, mają jakiekolwiek znaczenie? Teoretycznie nie, jednak jest kilka zasad, które pomagają czuć się komfortowo przez cały dzień. Przede wszystkim zbyt wczesna kolacja wiąże się z ryzykiem podjadania, ponieważ mało kto wyobraża sobie zaśnięcie z pustym żołądkiem. Z drugiej strony, nie warto się przejadać przed samym pójściem spać, ponieważ może to negatywnie wpłynąć na jakość snu. W przypadku pozostałych posiłków godziny nie są aż tak istotne, jednak warto przy tym zachować regularność, czyli każdego dnia jeść o podobnych porach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here